Kjøpsinformasjon

Trygg handel! Stadig flere velger å handle i nettbutikker. Det er både enkelt og bekvemt, og du kan i ro og mak velge det som passer akkurat for deg. Nedenfor finner du informasjon om kjøpsvilkårene våre, angrerett, levering og garantier samt hvordan du kan bli kontokunde. 

Prisgaranti

Alle priser er inkludert 25% merverdiavgift (MVA). Vi reserverer oss for endringer i offentlige avgifter og lignende omstendigheter som vi ikke har kontroll over, samt eventuelle trykkfeil i katalogen.

Betalingsmetoder

Vi tilbyr faktura, delbetaling, Vipps, PayPal, Forskuddsbetaling og kortbetaling.
 
Faktura, delbetaling og konto tilbyr vi i samarbeid med Klarna. Klarna er Europas ledende leverandør av faktura- og finansieringsløsninger til netthandel.

Klarna har med sine tjenester Klarna Faktura og Klarna Konto, blitt Skandinavias mest populære betalingsmåte da du som kunde alltid får hjem varene før du betaler. Betalingsprosessen er den raskeste på nett i dag, og Klarna legger stor vekt på at du som forbrukerne skal kunne føle deg trygg når du handler på nett.

Med Klarna Faktura handler du enkelt via personnummeret ditt. Du betaler alltid etter at du har mottatt varen.

Tjenesten Klarna Konto passer for deg som vil dele opp betalingen og samle alle delbetalingskjøp på en faktura. Alle kjøp du gjør med Klarna Konto i en måned vil samles på en enkelt faktura som du mottar i midten av neste måned. Dessuten kan du alltid selv bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned.
  
Kortbetaling
Vi benytter 3D Secure som er en global sikkerhetsstandard utviklet av Visa og Mastercard for internettbetaling. Overføringen krypteres, noe som innebærer at ingen uvedkommende kan få tak i dine kortdetaljer. Pengene trekkes fra ditt kort når du godkjenner kjøpet. Betalingen går via Nets. All kommunikasjon mellom butikken og din bank håndteres av Nets og krypteres via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har dermed aldri tilgang til kortinformasjonen og kan derfor ikke registrere eller lagre dine kortdetaljer. Ved betaling med kort fyller du inn ditt kortnummer, kortets utløpsdato og CVC/CVV-kode. Vi aksepterer betaling med Visa og Mastercard. 
 
Vipps
Du vil bli sendt videre til Vipps, hvor du fullfører betalingen.

Reklamasjon/angrefrist

Levering:

Normallevering

Vår målsetting er å alltid levere innen ca. 2-4 virkedager. Ved ekstra stor etterspørsel kan det ta noe lengre tid. Vi reserverer oss for at varer kan bli utsolgte. Om en vare midlertidig ikke finnes på lager, restnoterer vi den for deg og leverer den senere uten ekstra kostnader. Dersom du ikke ønsker å vente kan du selvsagt avbestille. Dersom betaling er gjort på forskudd og kjøpet heves, foretas tilbakebetaling innen 14 dager.

Uavhentede sendinger

Dersom en sending ikke hentes innen fristen til fraktselskapet på nærmeste Post i Butikk vil sendingen gå i retur til oss. For forsendelser som ikke løses ut, må vi debitere kunden kostnader for returfrakt, ekspedisjonsavgift og håndteringskostnader (p.t. 399 kr).

Hjemlevering

Du kan få din bestilling sendt direkte hjem til din adresse uten at du trenger å gå til utleveringsstedet mot en tilleggskostnad.

Kunder på Svalbard

Transportør har innført et eget gebyr på pakker som sendes til Svalbard. Av denne grunn blir hver bestilling belastet med dette gebyret.

Klikk og hent

Hvis du har valgt "Klikk og hent" vil du vil få beskjed når produktene du har bestilt er klare til å hentes. Varene bør hentes innen 48 timer etter at du har mottatt beskjed om at de er klare til å hentes.

Henteadresse:

Min Uteplass

Øvre Rælingsvei 176

Port B

2008 Fjerdingby

Dine angre- og returrettigheter angrerett

Angrerett

Du har rett til å angre kjøpet ditt innen 14 dager etter at varene er mottatt. Dette gjør du ved å gi oss beskjed om at du ønsker å benytte deg av angreretten, innen angrefristens utløp (14 dager) og sende tilbake varen. Du har rett til å kontrollere varen, men hvis den sendes tilbake i vesentlig forringet tilstand som brukt, defekt eller tilsmusset kan en verdireduksjon på opptil 100 % bli trukket fra på returen. Benytt helst originalemballasjene når du returnerer. Angreretten gjelder ikke for varer som er laget spesielt etter kundens spesifikasjoner eller som har fått et tydelig personlig preg, ei heller ikke B-varer. Hvis du angrer ditt kjøp, erstatter vi det du har betalt oss for produktene du har bestilt. Du står selv for kostnaden ved returer og du kan selv velge transportselskap. Vi anbefaler og du bruker et transportprodukt som har et sporingsnummer, send også sporingsnummeret til oss. Husk alltid og oppgi telefonnummer og epost på retursendingene. Hvis ikke får vi ingen melding om at returen er på vei.

Slik sender du en retur til Min Uteplass:

Da sender dere det bare i retur til vår adresse og du velger selv transportør.

Min uteplass

Øvre Rælingsveg 176

Port B

2008 Fjerdingby

kundeservice@minuteplass.no

Mobil: 95466060

Send oss gjerne sporingsnummeret så vi kan spore returen.

Du kan også komme på vår adresse og levere returen tilbake.

Du kan da legge returen innenfor inngang A mellom kl 09-16 på hverdager og sende oss en sms når den er levert.

Husk å legge ved en lapp i sendingen med ordrenummer og navn.

Gå over hele produktet og sjekk at det ikke er noen flekker/skader eller hår.

Husk å pakke det ned til slik dere mottok produktet.

Emballasjen må også være uskadet.

Returnerer du solseil så husk følgende:

Brett det sammen innvendig på et nyvasket gulv eller lignende.

Emballasjen og eventuelle innlegg må være intakt og som ny.

Når vi mottar returen kontrollerer vi at produktet og emballasjen er som ny, fri for flekker og støv.

Så krediterer vi kun produktene vi har mottatt i retur og du får pengene tilbake.

Dersom produktet er skadet, har flekker eller støv/hår på seg så kan vi ikke ta det i retur.

Emballasjen må også være intakt.

I mellomtiden er det bare å legge inn en ny bestilling på andre produkter hvis du ønsker det.

Du kan også velge «Kjøp og hent» slik at du kan hente på vår adresse og levere tilbake returen på vår adresse.

Du kan gi oss beskjed om at du angrer kjøpet via e-post. Returneres hele bestillingen, refunderes ikke fraktkostnadene. Tilbakebetaling skjer innen 14 dager fra vi har mottatt din angremelding eller retur, på samme betalingsmåte som betalingen ble gjort til oss. Ved tilbakebetaling før returen har ankommet oss, må vi har et sporingsnummer på returen for at tilbakebetaling skal kunne foretas. Refusjon av evt. forhåndsbetaling av varer som ikke kan leveres foretas innen 14 dager. 

Hvis du returnerer varer husk å merke sendingen slik at vi ser hvem returen er fra, angi gjerne en returårsak. Du har også mottatt angrerettskjema på epost sammen med ordrebekreftelsen/sendingsbekreftelsen.

Husk å merke retursendinger med ordrenummer og det er også ønskelig at selger blir informert om returen og sporingsnummer.

Force majeure

Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for oss å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure egnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.

Reklamasjon og tvister

Hvis du har fått feil eller skadet vare skal det reklameres innen 14 dager fra varene er mottatt. Kontakt vår kundetjeneste så står vi for returfrakten. Kontakt kundetjenesten for å få dekket returfrakt. Du velger selv på hvilken måte du ønsker å kontakte oss. Dersom vi godkjenner reklamasjonen, sender vi en ny vare. Dersom varen er utgått, refunderes kjøpsbeløpet innen 14 dager. 

Ved tvister som vi ikke klarer å løse sammen, anbefaler vi at du tar kontakt med Forbrukerombudet, http://www.forbrukerombudet.no eller Sandakerveien 138, 0484 Oslo, Tlf 23 40 06 00. 

Vi følger alltid deres anbefalinger. Du kan også benytte en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettside: http://ec.europa.eu/odr. Ved innlevering av klagen skal du oppgi vår e-postadresse kundeservice@minuteplass.no 

For mer informasjon om hvilke rettigheter du som forbruker har, anbefaler vi deg å besøke forbrukerombudets nettside https://www.forbrukertilsynet.no/netthandel

Er pakken skadet under transport skal det reklameres direkte til postkontoret. Oppdages feilen først etter at pakken er hentet, må vi kontaktes omgående.

Returadresse: 
Min Uteplass
Øvre Rælingsveg 176, port B
2008 Fjerdingby
Tlf. 95 46 60 60

Bruksanvisning

Til alle våre elektriske produkter følger det med en norsk bruksanvisning på de produkter som krever dette. 

Kontakt

Alle våre produkter med en kontakt har norsk standard. Hvis ikke, skal dette oppgis i produktinformasjonen. Bytte av europeisk kontakt til en i norsk standard bør gjøres av en autorisert elektriker.

Øvrige salgsvilkår

Frakt- og ekspedisjonsavgift kan tilkomme på alle ordrer. Ved levering av større/tyngre varer kan et ekstra fraktgebyr tilkomme. Vi inngår ikke kjøpsavtaler med umyndige. På bakgrunn av ordinær kredittvurdering eller uten annen angitt årsak, forbeholder vi oss retten til å avvise bestillinger helt.

Vi inngår ikke kjøpsavtaler med mindreårige.

Eksportrestriksjoner I henhold til OFAC, EU og FNs bestemmelser. Vi selger ikke varer til Burma, Elfenbenskysten, Irak, Iran, Kongo, Cuba, Liberia, Nord-Korea, Zimbabwe, Sudan, Syria, Hviterussland)

Sikkerhet og Personvern

Personvernerklæring

Er du opptatt av hvordan dine personopplysninger blir ivaretatt i denne nettbutikken? Da har du kommet til rett sted!

Personopplysninger vil bli brukt til personalisering av annonser og informasjonskapsler kan brukes til personlig og ikke-personelig tilpasset annonsering.

Nedenfor vil du kunne lese hvordan vi i Min Uteplass håndterer personopplysninger, samt få informasjon om dine rettigheter som registrert hos oss. Vi håper du finner det du leter etter her. Du kan selvsagt også kontakte oss, dersom du har spørsmål om vår behandling av dine opplysninger. Vi er opptatt trygghet og gjennomsiktighet på dette området, og vi tar dine henvendelser seriøst!

Behandlingsansvarlig:

  •       Navn: Min Uteplass
  •       Kontaktperson: Petter Berg
  •       Telefon: 954 66 060
  •       E-post: kundeservice@minuteplass.no
  •       Adresse: Øvre Rælingsveg 176, 2008 Fjerdingby

Hvorfor behandler vi personopplysninger?

Vi samler inn og behandler personopplysninger for å kunne tilby besøkende på våre nettsider de tjenester og produkter de etterspør. Vi ønsker også å tilby bedre og mer relevant innhold til den enkelte kunde, samt skape gode og langvarige relasjoner til våre eksisterende kunder.

Personopplysninger vil bli brukt til personalisering av annonser og informasjonskapsler kan brukes til personlig og ikke-personelig tilpasset annonsering.

Når behandler vi personopplysninger?

Nedenfor finner du en liste over når og hvordan vi behandler personopplysninger i de enkelte tilfellene. Merk at all behandling er basert på samtykke, med unntak av innsamling av data ved kjøp, hvor enkelte opplysninger må gis for å kunne gjennomføre kjøpet. I dette tilfellet er behandlingsgrunnlaget avtaleinngåelse.

Nyhetsbrev:

  •       Hvor: Nettbutikkens nyhetsbrev
  •       Hva lagres: E-postadresse.
  •       Bruksområde for personopplysninger: For å sende ut nyhetsbrev.
  •       Lagringstid: På ubestemt tid. Til du melder deg av nyhetsbrevet eller ber om sletting.
  •       Behandlingsgrunnlag: Samtykke.
  •       Sikkerhet: Informasjonen lagres på sikret server. Kontakt oss for ytterligere informasjon om sikkerhet.
  •       Databehandler (tredjepart): MailMojo

Kjøp i nettbutikken:

  •       Hvor: I butikkens utsjekk/kasse
  •       Hva lagres: Fornavn, etternavn, telefonnummer, e-post, gateadresse, postnummer, sted,varenavn, antall varer, fraktalternativer som velges, navn på valgt betalingsmetode (f.eks. Klarna Faktura) og pris lagres også.Fødsels- og personnummer kreves kun ved bruk av finansieringstjenester, og lagres ikke i nettbutikken. Fødsels- og personnummer samles inn og behandles kun av betalingstilbyder. Firmanavn, organisasjonsnummer og kontaktperson kreves ved bedriftskjøp.
  •       Bruksområde for personopplysninger: For å gjennomføre et kjøp i denne nettbutikken kreves navn, adresse og kontaktinformasjon for gjennomføring av betaling og sending av varer, samt utsendelse av faktura der det er valgt. Kontaktopplysningene kan også benyttes for å kontakte kjøper i forbindelse med kjøpet. Fødsels- og personnummer benyttes av finansieringstilbyder for å kunne utføre en kredittsjekk i forbindelse med bruk av faktura og finansieringstjenester. Informasjonen vil også benyttes til regnskapsformål.Lagringstid: Personopplysningene lagres i henhold til Lov om bokføring, og normalt i 10 år etter utgangen av regnskapsåret. Dersom avtale om ekstra garanti på varen er inngått vil opplysningene lagres så lenge garantien er gjeldende, men ikke kortere enn 10 år.
  •       Behandlingsgrunnlag: Nødvendig for avtaleinngåelse/kjøp og for bokføring.
  •       Sikkerhet: Informasjonen lagres på sikret server. Kontakt oss for ytterligere informasjon om sikkerhet.
  •       Databehandler (tredjepart): Klarna, Vipps, PayPal, PostNord, Posten Norge AS, Bring, UPS, DHL, Tripletex

Kontaktskjema/kundehenvendelser:

  •       Hvor: Kontaktskjema i nettbutikk
  •       Hva lagres: Fornavn, etternavn, telefonnummer, e-post + henvendelse.
  •       Bruksområde for personopplysninger: Informasjonen benyttes for å kunne svare deg på din henvendelse. Dersom du tidligere har sendt inn en henvendelse registrert på samme navn, telefonnummer eller e-postadresse vil vi kunne se henvendelseshistorikken din. Dette gjør vi for å kunne svare bedre på dine spørsmål, særlig dersom de er relatert til tidligere henvendelser eller kjøp.
  •       Lagringstid: Informasjonen tilknyttet din henvendelsene lagres så lenge det er nødvendig for å kunne besvare dine henvendelser.
  •       Behandlingsgrunnlag: Samtykke.
  •       Sikkerhet: Informasjonen lagres på sikret server. Kontakt oss for ytterligere informasjon om sikkerhet.
  •       Databehandler (tredjepart): kundeservice @ minuteplass.no

Opprettelse av kundeprofil i nettbutikken:

  •       Hvor: Under “Min konto/opprett kunde”
  •       Hva lagres: Fornavn, etternavn, adresse, telefonnummer, passord og e-postadresse.
  •       Bruksområde for personopplysninger: Informasjonen benyttes for å opprette en kundeprofil for deg. I din kundeprofil kan du se kjøp du har lagt inn i butikken, samt redigere og tilpasse personopplysninger du har gitt til oss. Du kan også melde deg på nyhetsbrev på din kundeprofil.
  •       Lagringstid: Informasjonen tilknyttet din kundeprofil lagres frem til du ber om at den skal slettes.
  •       Behandlingsgrunnlag: Samtykke.
  •       Sikkerhet: Informasjonen lagres på sikret server. Kontakt oss for ytterligere informasjon om sikkerhet.

Cookies:

Denne nettbutikken bruker cookies, eller såkalte informasjonskapsler, for å gi deg en bedre brukeropplevelse i alle kanaler. Bruk av cookies er basert på samtykke gjennom cookies-innstillinger i din nettleser, samt din fortsatte bruk av våre sider. Er du nysgjerrig på vår bruk av cookies, samt hvordan du styrer bruken av disse?

Les mer her.

Hva er nettbutikkens behandlingsgrunnlag?

Min Uteplass behandler enkelte typer personopplysninger. Hvilke typer data vi behandler finner du i oversikten ovenfor. Vårt behandlingsgrunnlag er i de fleste tilfeller samtykke, med ett unntak. Dette betyr at vi samler inn og behandler personopplysninger basert på samtykke fra den registrerte. Ved kjøp i vår nettbutikk er derimot behandlingsgrunnlaget ikke samtykke, men nødvendighet for avtaleinngåelse i tillegg til lovpålagte krav om bokføring.

Nettbutikken benytter ingen tredjepartsleverandører utenfor EU og EØS.

Dine rettigheter

Tilgang til egne personopplysninger:

Dersom du er registrert i våre systemer har du rett til å få tilgang til dataene vi har om deg, skulle du ønske det. Dette innebærer at du kan få dataen tilsendt, eller du kan bli informert om hvor du kan finne disse dataene. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før du får tilgang. Kontakt behandlingsansvarlig dersom tilgang er ønskelig.

Retting av egne personopplysninger:

Dersom du er registrert i våre systemer, og oppfatter at vi har registrert feilaktige opplysninger om deg, har du rett til å få disse dataene rettet, eller du kan få tilgang til å rette disse selv. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før du får tilgang. Kontakt behandlingsansvarlig dersom retting er ønskelig.

Sletting av egne personopplysninger:

Dersom du er registrert i våre systemer, men ønsker at vi sletter opplysningene vi har om deg, har du rett til dette. Ønsker du å slette dine data ber vi deg ta kontakt via e-postadresse kundeservice@minuteplass.no Vi tar forbehold om at det i enkelte tilfeller kan foreligge grunner som gjør at dataen ikke umiddelbart kan slettes, dersom du har inngått en kontrakt med oss, og disse dataene er nødvendige for opprettholdelse av denne kontrakten. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før du får tilgang. Kontakt behandlingsansvarlig dersom sletting er ønskelig.

Begrense behandling av egne personopplysninger:

Dersom du er registrert i våre systemer, og ønsker å begrense behandlingen av dine personopplysninger, har du rett til å be om dette. Du kan be om at enkelte behandlingsformer opphører, eller du kan be om at vi avslutter all behandling. Vi tar forbehold om at det i enkelte tilfeller kan foreligge lovmessige grunner som gjør at slik begrensning av behandling ikke kan utføres. Sletting av data kan da gjerne være et alternativ, dersom generell begrensning ikke er mulig etter gjeldende regelverk. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før vi kan utføre endringene. Kontakt behandlingsansvarlig dersom begrensning av behandling er ønskelig.

Dataportabilitet:

Dersom du er registrert i våre systemer, og innsamlingen og behandlingen av disse personopplysningene utføres automatisk og er basert på samtykke, har du rett til å overføre disse opplysningene til andre leverandører. Du kan etterspørre dette fra oss, og du har da rett til å motta disse opplysningene i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinleselig format. Du kan også ha rett til å få disse dataene overført direkte fra oss til en annen leverandør, dersom dette er teknisk mulig. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før vi kan utføre dette. Kontakt behandlingsansvarlig dersom flytting eller overføring av dine personopplysninger er ønskelig.

Trekke samtykke til behandling av egne personopplysninger:

Med unntak av informasjon du gir fra deg i forbindelse med kjøp, er all behandling av personopplysninger hos Min Uteplass begrunnet i et samtykke. Du har rett til å trekke ditt samtykke når som helst, og behandlingen av disse personopplysningene til det aktuelle formålet skal da opphøre. Dersom opplysningene kun benyttes til det formålet du trekker ditt samtykke fra, skal opplysningene også slettes. I noen tilfeller kan vi bli nødt til å be om ytterligere opplysninger om deg for å kunne bekrefte identiteten din før vi kan utføre dette. Kontakt behandlingsansvarlig dersom du ønsker å trekke ditt samtykke til en eller flere behandlinger av personopplysninger.

Klage på behandling av egne personopplysninger:

Dersom du ønsker å klage på måten opplysningene dine behandles på, eller annet relatert til dine personopplysninger, har du rett til det. Vi håper du ønsker å sende en e-post eller på annen måte kontakte behandlingsansvarlig (kontaktopplysningene til behandlingsansvarlig finner du øverst på denne siden). Behandlingsansvarlig har ansvaret for å ivareta dine rettigheter, og hjelper deg med det du måtte lure på.

Du har også rett til å kontakte Datatilsynet dersom du er uenig i avgjørelser eller behandlingsmåter hos Min Uteplass

Informasjonskapsler på disse sidene

Cookies, og hvordan de gjør tjenestene våre bedre for deg

Dine personopplysninger som innhentes via data/cookies kan bli brukt til personalisering av annonser og informasjonskapsler/Cookies kan brukes til personlig og ikke-personlig tilpasset annonsering.

Nettsidene våre benytter cookies (informasjonskapsler), slik omtrent alle nettsider gjør, for å kunne gi deg en så god opplevelse som mulig. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på datamaskinen eller mobilen din når du besøker nettsteder. Nedenfor benytter vi ordene ‘cookies’ og ‘informasjonskapsler’ om hverandre, men vi snakker da om én og samme sak.

Våre informasjonskapsler hjelper til med å:

  • Sørge for at nettsidene fungerer slik du forventer at de skal
  • Holde deg innlogget neste gang du besøker sidene (dersom du har en bruker hos oss)
  • Huske innstillingene dine fra besøk til besøk
  • Forbedre hastighet og sikkerhet på nettsidene
  • La deg dele sider og innhold du ønsker på sosiale nettverk, som f.eks. Facebook
  • La oss kontinuerlig forbedre nettsidene våre for deg
  • Gjøre markedsføringen vår mer effektiv (noe som lar oss tilby tjenestene våre på den måten vi gjør, til de prisene vi gjør)

Vi benytter ikke informasjonskapsler til:

  • Samle inn personopplysninger (uten ditt informerte og eksplisitte samtykke)
  • Samle inn sensitive personopplysninger (uten ditt informerte og eksplisitte samtykke)
  • Sende personopplysninger til tredjepart

Hvordan vi innhenter samtykke til bruk av informasjonskapsler

Dersom innstillingene i programmet du benytter for å se denne nettsiden (nettleseren din) er innstilt på å akseptere informasjonskapsler, i tillegg til din fortsatte bruk av våre nettsider, antar vi at du synes det er greit at vi benytter informasjonskapsler. Dersom du ønsker å slette informasjonskapslene, eller deaktivere bruken av disse, kan du lese om hvordan du gjør dette nedenfor. Dersom informasjonskapsler deaktiveres kan nettsidene våre slutte å fungere slik du forventer.

Mer om våre informasjonskapsler

Våre egne informasjonskapsler

Vi benytter egne informasjonskapsler for å sørge for at nettsiden vår fungerer, ved å:

  • Kunne avgjøre om du er pålogget eller ikke
  • Huske søk du gjorde på vår side
  • Huske om du har samtykket til eller avslått diverse vilkår
  • La deg legge igjen kommentarer og innlegg på vår blogg

Tredjepartsfunksjoner

Nettsidene våre, som de fleste andre nettsider, benytter noen funksjoner og elementer fra tredjeparter. Et typisk eksempel er Facebooks ‘liker-knapp’. Denne typen funksjonalitet benytter gjerne informasjonskapsler. Nedenfor finner du en liste over disse tredjepartstjenestene. Du kan deaktivere informasjonskapsler fra tredjepart i innstillingene i din nettleser, men merk at dette kan føre til at noen av disse tjenestene vil slutte å fungere slik de skal.

Informasjonskapsler fra sosiale medier

For at du skal kunne ‘like’ og dele vårt innhold på Facebook, Twitter, Linkedin og Google+, har vi lagt inn ‘liker-knapper’ på våre sider.

Disse sosiale mediene benytter informasjonskapsler på våre sider:

Personvernkonsekvensene ved bruk av disse informasjonskapslene vil variere fra et nettsamfunn til et annet, avhengig av hvilke personverninnstillinger du har satt opp på din bruker i det enkelte nettsamfunn.

Informasjonskapsler for forbedring og sikring av nettsted

Vi tester regelmessig nytt design og ny funksjonalitet på våre nettsider. Vi gjør dette ved å vise litt ulike utgaver av nettstedet vårt til ulike besøkende, samtidig som vi følger med på hvordan de besøkende responderer på de ulike utgavene av våre nettsider. Vi benytter også tjenester for å sikre nettsidene våre mot angrep, og samtidig sørge for at sidene er operative i alle tilfeller. Formålet med dette er å kunne tilby våre besøkende de beste nettsidene vi klarer, og da må vi vite hva dere liker og ikke liker, samtidig som sikkerheten ivaretas. Dataen som samles inn på denne måten er anonym.

Vi benytter følgende tjeneste for å kunne teste hva som fungerer og ikke:

Informasjonskapsler for levering av nettsidefunksjonalitet

Vi benytter informasjonskapsler fra tredjepart for å kunne tilby deg enkelte funksjoner på våre nettsider som ikke ville fungert uten disse informasjonskapslene. For å kunne benytte Klarna Checkout i denne nettbutikken er Klarna avhengig av å benytte informasjonskapsler, blant annet for å kunne la kunder velge mellom betalingsalternativer, og huske informasjonen kunden taster inn, underveis i besøket og til neste gang.

Dataen som samles inn er ikke i utgangspunktet anonym, men anonymiseres og krypteres før det lagres i informasjonskapselen. På denne måten kan ikke uvedkommende få tilgang til dataen.

Som nevnt ovenfor benyttes følgende informasjonskapsler for levering av funksjonalitet:

Informasjonskapsler for måling av anonym besøksstatistikk

Vi benytter informasjonskapsler for å sammenstille statistikk over besøkstall, hva slags teknologi de besøkende benytter (f.eks. Mac eller Windows, for å avdekke om tjenestene våre ikke fungerer på noen typer enheter), hvor lang tid de besøkende bruker på våre sider, hvilke sider de titter på, osv. Dette hjelper oss med å kontinuerlig forbedre nettsidene våre. Disse “analyseverktøyene” forteller oss også, ved hjelp av anonyme data, hvordan de besøkende finner nettsidene våre (f.eks. via en søkemotor) og hvorvidt de har vært her tidligere. Dette bidrar til at vi kan bruke penger på utvikling av tjenestene våre på de områdene hvor det faktisk trengs.

Vi benytter:

Annonse-cookies

Du har kanskje sett at du får opp annonser på ulike nettsteder for varer eller nettsider du har tittet på tidligere? Dette er fordi annonsører, slik som oss, betaler for disse annonsene. Teknologien bak denne funksjonaliteten er ‘annonse-cookies’. Når du besøker nettsiden vår hender det at vi plasserer en annonse-cookie i nettleseren din, og denne brukes for å kunne vise annonser for våre tjenester på andre sider du besøker, dersom nettstedet viser annonser. Men, du kan ta det helt med ro: Vi har hverken lov eller mulighet til (det er ikke praktisk mulig) å kontakte deg direkte via informasjonen disse informasjonskapslene samler inn, da hele prosessen er anonymisert.

Du kan lære hvordan du deaktiverer annonse-cookies i nettleseren din nedenfor, men vi håper du ønsker å fortsette å tillate disse, da annonser er noe av det som hjelper oss i Min Uteplass med å kunne tilby våre tjenester på best og billigst mulig måte. Informasjonskapsler for annonseformål er også noe av det som hjelper til med å holde mye på internett åpent og gratis. Det er også greit å nevne at selv om du deaktiverer denne typen informasjonskapsler så vil du fortsatt se annonser - de vil bare være mindre tilpasset deg og dine interesser.

For annonseformål benytter vi informasjonskapsler fra følgende leverandører:

Hvordan skru av informasjonskapsler

Du kan vanligvis skru av informasjonskapsler ved å endre på innstillingene i nettleseren din, eller ved å installere en add-on i nettleseren din. Men, ved å gjøre dette kan mye nyttig funksjonalitet på nettsider slutte å fungere, da de fleste nettsider er helt avhengig av informasjonskapsler for å kunne tilby sine tjenester på en god måte. Dette inkluderer våre nettsider.

Vi håper du ønsker å tillate cookies fra våre sider. Men, om du ikke ønsker det, er det selvsagt helt greit også. Ingen sure miner!